За інформацією: Суспільне.
Дмитро працює водієм тролейбуса у комунальному підприємстві "Миколаївелектротранс" вже майже два роки. У квітні 2023-го, вже під час повномасштабного вторгнення, він долучився до першого набору на курси водіїв.
Йому завжди подобалося кермувати та спілкуватися з людьми — саме це й стало головною мотивацією обрати професію водія. Та навіть робота, що приносить задоволення завдяки постійному руху містом і живому контакту з пасажирами, має свої дратівливі моменти: від перепон на маршрутах до складнощів у комунікації.
В інтерв'ю журналістам Суспільного водій Дмитро розповів, з якими проблемами стикається під час роботи.
Поведінка пасажирів
Дмитро каже, найбільше під час роботи можуть роздратувати пасажири, які не до кінця розуміють принцип роботи комунального транспорту. Зокрема те, що посадка і висадка людей здійснюється виключно на відведених для цього місцях — на зупинках.
"Ми не можемо підібрати людей, які біжать через дорогу та махають нам руками. Це трапляється дуже часто. Зазвичай це люди похилого віку, вони починають бігти до тролейбуса, коли вже двері зачинились, бити по них. Такі моменти дратують", — розповідає водій.
Також, додає керманич, люди підходять і запитують про маршрут: куди прямує тролейбус, чому саме так і не туди, куди їм потрібно.
"Це дорога, велика кількість машин. Тим паче зараз, коли такий час, багато приїжджих і хтось не знає правил, знаків. І на дорозі може бути все, що завгодно, а тобі ще треба відповісти на питання пасажира. Ось такі моменти дратують", — пояснює чоловік.
Люди заходять до тролейбуса, Миколаїв, травень 2025 рік. Суспільне Миколаїв/Поліна Гожбур
Порушення тиші та порядку
Зі слів Дмитра, подібне переважно трапляється влітку. Наприклад, коли підлітки заходять у тролейбус, вмикають музику, галасують та стрибають. Зазвичай дітей просять вийти на наступній зупинці та поїхати іншим транспортом.
"Це комунальний транспорт, тут всі знають, що треба зайти, сісти й спокійно доїхати. У кожного свої справи й тому подібне, неповнолітні цього ж не розуміють. Але є також інша категорія людей, які вже дійшли до межі і їм потрібне свято. Вони можуть бігати, танцювати, влаштовувати "шоу", якщо можна так сказати", — каже чоловік.
Дмитро пригадує подібну ситуацію під час своєї роботи в кінці літа 2024 року.
"Неповнолітні діти зайшли, зайняли задній майданчик і почали розпивати спиртні напої, курити електронні цигарки. Я попросив їх вийти, на що вони мені відповіли хамством. Я зупинив тролейбус, увімкнув аварійну сигналізацію та повідомив, що далі не поїду, поки вони не вийдуть", — розповідає працівник.
В інакшому випадку потрібно викликати поліцію, а потім батьки дітей мають оплатити простій машини на лінії, адже це є обов'язковим, каже Дмитро.
"Година простою машини на лінії, я не пам'ятаю скільки коштує, але сума там немаленька", — додає водій тролейбуса.
Пасажири всередині тролейбуса, Миколаїв, травень 2025 рік. Суспільне Миколаїв/Поліна Гожбур
Ризики безоплатного проїзду
Дмитро розповідає, що позаду тролейбуса є драбина, на яку іноді залазять неповнолітні. Вони їдуть на ній, знімають відео на телефони.
"Навіть вже почали клеїти наклейки, що там є висока напруга й вона може вбити або зробити людину інвалідом. Але, на жаль, не всі це розуміють. І це стосується не тільки неповнолітніх", — пояснює чоловік.
Дмитро додає, що іноді за конструкцію чіпляються і дорослі, які не хочуть платити за проїзд у тролейбусі.
"Можуть впасти струмоприймачіСпеціальні пристрої на тролейбусах, які з’єднують їх з контактною мережею і приймають електричний струм для живлення двигунів., може людина зачепитись за мотузку і впасти на дорогу, може бути якась яма, різке гальмування. І коли людина звідти падає, перший, хто несе за це відповідальність — це водій. Тому що він не проконтролював", — каже він
Дмитро говорить, що всі тролейбуси обладнані камерами відеоспостереження за допомогою яких можна перевірити ситуацію і підтвердити непричетність водія.
Драбина позаду тролейбуса та наклейка з попередженням про високу напругу, Миколаїв, травень 2025 рік. Суспільне Миколаїв/Поліна Гожбур
Їжа та алкоголь в салоні
Дмитро каже, що заходити в комунальний транспорт зі спиртними напоями заборонено як законом, так і правилами підприємства.
"Якщо він закритий, добре. Якщо ви заходите і його розпиваєте, то, будь ласка, допийте десь на вулиці й потім пройдіть собі та спокійно проїдьте, куди вам треба. З їжею ми не можемо їм заборонити", — додає чоловік.
Водійська етика у відповідь на хамство
За словами Дмитра, водії не мають права відповідати агресією на хамство — мають бути стриманими й доброзичливими, що б пасажир не казав.
"Зазвичай стараємось посміхатися. Це прописано й у нас в посадовій, і це людський фактор. Маєш бути більш стриманим, ніж пасажир, якого ти везеш. У кожному тролейбусі біля передніх дверей є ряд правил, як для пасажирів, так і для водія, що вони мають робити. Кожен може підійти та ознайомитися з цим".
Працівник говорить, що найбільше негативних моментів пов'язано з нецензурною лайкою.
"У тебе можуть щось запитати, ти можеш не почути, тому що сконцентрований на дорозі, або ще якійсь ситуації. А людина починає лаятись на тебе, ти навіть не розумієш через що. Ми можемо не відповідати на питання пасажира, що теж зазначено в інструкціях, але ми перепитуємо, вони продовжують лаятись і просто йдуть", — розповідає чоловік.
Салон тролейбуса зсередини. Суспільне Миколаїв/Поліна Гожбур
Година пік і порушники на дорогах
Керманич говорить, що найбільше складнощів у години пік виникає через порушення правил дорожнього руху іншими водіями. Дехто може не помічати знаків або не орієнтується в особливостях руху в місті.
Також вони паркуються на тролейбусних зупинках, ускладнюючи рух. За словами Дмитра, прохання звільнити простір нерідко ігнорують зі словами "їх це не тривожить і там зручно стояти".
"Повний салон, а тобі потрібно здійснити посадку-висадку. Ти не можеш, тому що неможливо під'їхати до зупинки громадського транспорту. Бувають автомобілісти, які можуть стати на аварійку на зупинці. Щоб машини не ставали, їх штрафують, але цього недостатньо і водії продовжують це робити. Ось це найбільше дратує", — пояснює чоловік.
Зі слів Дмитра, іноді автомобілісти, навмисно або випадково, підрізають тролейбус. Це змушує водія зайняти незручну ділянку дороги, втратити струмоприймачі та ускладнити рух інших машин. Переважно це трапляється на проспекті Центральному, адже там інтенсивний рух транспорту, пояснює працівник.
Струмоприймачі на тролейбусі, Миколаїв, 2025 рік. Суспільне Миколаїв/Поліна Гожбур
Двоколісна небезпека
Дмитро каже, що мотоциклісти іноді обганяють тролейбус збоку та різко гальмують перед ним. Це теж змушує водія натиснути на гальма, що може спричинити падіння пасажира в салоні.
"Коли пасажир падає, водій зобов'язаний зупинитися, увімкнути сигналізацію, вийти в салон, запитати про його стан. Якщо потрібно — викликати швидку допомогу, поліцію і чекати на вказівки диспетчера та свого керівництва", — говорить працівник.
"Робочий день закінчився"
Наприкінці робочого дня, за словами Дмитра, водії стабільно прямують до парку або автовокзалу, щоб завершити рейс і поставити тролейбус на відстій. Тоді люди підходять із запитаннями вже поза робочою зміною.
"Ми намагаємось пояснювати, що вже працювати не будемо, робочий день закінчився, але не всі розуміють. Це, напевно, найбільше дратує. Іноді люди в стані алкогольного сп'яніння, яких потрібно діставати з салону, тому що на своїх двох вони вже вийти не можуть. Зазвичай з допомогою охорони, яка у нас є. Це дратує найбільше", — розповідає керманич.
Дорожній стан і ремонти
Дмитро каже, що досвідчені водії намагаються заздалегідь планувати свій рух, аби не створювати аварійних ситуацій на дорозі.
"Дуже велика кількість транспорту наразі в місті. І потрібно наперед знати, що ти будеш робити на дорозі. Наприклад, у тебе зупинка, тобі потрібно там об'їхати й стати", — пояснює чоловік.
Водій додає, що складнощі також викликають ремонтні роботи на дорогах міста. Адже переважно вони відбуваються на тролейбусних маршрутах, говорить він.
"Їх потрібно якось оминути, не створивши аварійної ситуації. Наприклад, нові наші тролейбуси PTSТролейбус з автономним ходом, який може рухатися без підключення до контактної мережі певну відстань. можуть зробити це з легкістю, у них автономний хід до 20 кілометрів", — розповідає працівник.
Тролейбуси на зупинці Північній, Миколаїв, травень 2025 рік. Суспільне Миколаїв/Поліна Гожбур
Робота попри знеструмлення
Дмитро згадує, як одного разу внаслідок російського обстрілу на два чи три дні зникло світло в місті. Втім, на підприємстві є електропідстанції, на яких заряджали тролейбуси PTS, аби продовжувати курсувати містом навіть за відсутності електроенергії.
"Виходили в години пік зранку та увечері, коли потрібно було розвести людей додому. Тролейбуси заряджались приблизно годину. Воно незручно, але складнощів як таких не було", — каже чоловік.
Погодні виклики
Дмитро зазначає, що кожна пора року по-своєму впливає на рух електротранспорту. Найважливіше, каже керманич, це стан контактної мережіСистема проводів, підвішених над дорогою, по яких тролейбус отримує електроенергію через струмоприймачі., який залежить від сезону, а саме:
- влітку вона сильно провисає і можна з легкістю загубити струмоприймачі. А потім доводиться "бігати дорогою їх збирати", додає працівник;
- взимку навпаки, опади, обмороження контактної мережі, стирання кутів — це все впливає на рух транспорту. Втім, говорить Дмитро, чим досвідченіший водій, тим швидше він зрозуміє, що треба робити.
Взаємоповага
Дмитро говорить, хочеться, щоб люди більш поважливо ставились до водіїв тролейбусів. На них лежить велика відповідальність, адже електротранспорт — це не легковий автомобіль.
Попри негаразди, Дмитро каже, що на зміні переважають позитивні моменти. Додає, що всі водії, від новеньких до досвідчених, працюють злагоджено.
"Немає ніяких казусів, всі знають у кого о котрій виїзд, що потрібно робити. Новенькі водії, які тільки пройшли курс навчання, виходять на маршрут самостійно — водії, які вже давно працюють, намагаються їм завжди в цьому допомагати та пояснювати", — розповідає керманич.
Пасажири у тролейбусі. Суспільне Миколаїв/Аліна Ковальчук
На підприємстві триває набір на курси водіїв тролейбуса: спершу теорія, потім практика. Після складання іспитів учнів офіційно працевлаштовують. Під час навчання виплачують стипендію у розмірі 12 000 гривень, повідомив Дмитро.
Читати ще
Читати ще
Використання ШІ, глюки камери та байдужість людей: миколаївський митець розповів про те, що дратує фотографа
Читати ще
«Гуманітарний туризм», погрози «звільнення» й невдячність: що бісить миколаївських волонтерів
Читати ще
Стереотипи і відсутність безбар’єрності: що бісить людей з інвалідністю у Миколаєві