Історія миколаївського яхт-клубу: 138 років спадщини, відновлення та плани на майбутнє

За інформацією: Суспільне.

Цьогоріч миколаївському яхт-клубу виповнюється 138 років. Це найстаріший яхт-клуб України. За час його існування відбулися дві світові війни, тут регулярно організували різні кубкові змагання та чемпіонати, а його яхтсмени здійснили навколосвітню подорож.

Про історію яхт-клубу кореспондентам Суспільного розповіли миколаївські історики.

Офіційна дата заснування миколаївського Яхт-клубу, найстарішого в Україні — 12 серпня 1887 року, розповідає історик Ігор Ніколаєв.

"Через два роки, у 1889 році, відбулося офіційне відкриття яхт-клубу — пройшла перша регата, в якій брало участь вісім вітрильників. Спочатку він був розташований на річці Інгул, біля сьогоднішнього пішохідного мосту", — говорить Ігор Ніколаєв.

Приміщення яхт-клубу Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

Архітектура будівлі яхт-клубу Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

Архітектура будівлі яхт-клубу Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

Архітектура будівлі яхт-клубу Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

Архітектура будівлі яхт-клубу Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

Якір біля будівлі яхт-клубу Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

Сучасне ж приміщення організації побудоване в 1904 році за проєктом італійського архітектора Леопольда Роде, на це витратили майже 15 тисяч карбованців.

Зі слів історика, на початку свого існування яхт-клуб був орієнтований на елітарні прошарки населення. Вступний внесок становив п'ять карбованців, а щорічний — десять. Середня заробітна плата працівника Суднобудівного заводу на той час коливалася в межах 15–20 карбованців на місяць.

Історик Ігор Ніколаєв. Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

Ігор Ніколаєв каже, дві світові війни негативно вплинули на розвиток яхт-клубу.

"Після Другої світової війни взагалі не залишилося жодної яхти, жодного вітрильного човна. Проте процес відновлення був доволі динамічним. У 1949 році тут відбулася першість Радянського Союзу з вітрильного спорту", — розповідає Ніколаєв.

Яхт-клуб. Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

Зникли тоді і кубки часів Російської імперії, говорить голова ГО "Яхт-клубу "Стрілка" Сергій Мірошник.

"Коли в 1941 році прийшли німецькі окупанти, всі кубки склали у два ящики й закопали. Тобто хтось, знаючи, де це місце, викопав їх, і, на жаль, усе це зникло", — говорить Мірошник.

Голова ГО «Яхт-клубу «Стрілка» Сергій Мірошник. Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

Співробітник обласного краєзнавчого музею Ілля Хворостянюк каже, що безумовно гордістю яхт-клубу і самого Миколаєва є екіпаж яхти "Ікар", яка у 1980-ті роки здійснила навколосвітню подорож, обігнувши всю земну кулю через миси Святої Єлени та Горн.

Співробітник обласного краєзнавчого музею Ілля Хворостянюк. Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

За його словами, це була велика подорож, що тривала 325 днів. А вже за кілька років, до 500-річчя відкриття Америки, ця ж яхта відвідала Нью-Йорк, діставшись туди власним ходом.

Миколаївський яхт-клуб в 1949 році Фото з колекції Миколаївського обласного краєзнавчого музею

Вітрильники на воді Фото з колекції Миколаївського обласного краєзнавчого музею

Одномачтова вітрильна шлюпка з людиною на борту, кінець 1940 року Фото з колекції Миколаївського обласного краєзнавчого музею

Ятсмени займаються на водоймі Фото з колекції Миколаївського обласного краєзнавчого музею

Наразі на базі будівлі організації функціонує дитячо-юнацька спортивна школа. Тут також зберігають вітрильні судна. Під час повномасштабної війни внаслідок російських обстрілів будівля та елінг були пошкоджені, розповідає виконувач обовʼязків директора СДЮШОРСпеціалізована дитячо-юнацька спортивна школа олімпійського резерву. "Обласний яхт-клуб" Юрій Журавльов.

"Відновили будівлю: вікна, двері. Також відновили елінг. У нашому закладі ми виховуємо 194 великих і маленьких вітрильників — це загалом діти", — розповідає Журавльов.

Виконувач обовʼязків директора СДЮШОР «Обласний яхт-клуб» Юрій Журавльов. Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

Представник експертно-громадської ради виконавчого комітету Миколаївської міськради Валерій Вєтров каже, головне завдання на майбутнє — розвиток маломірного судноплавства.

"Тому в перспективі у нас є амбітний проєкт. Італійські архітектори допомогли нам його спроєктувати. Тут передбачено будівництво набережних і двох марин. Якщо наші бази-стоянки надаватимуть комплекс послуг судновласникам, до нас приїжджатимуть з різних міст", — говорить Валерій Вєтров.

Представник експертно-громадської ради виконавчого комітету Миколаївської міськради Валерій Вєтров. Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк

Однак про терміни реалізації поки не йдеться. Серед перепон, зокрема, обмеження в пересуванні річками, додає Вєтров.

Читати ще

Читати ще

Два роки без виходу на воду. Як заборона впливає на тренування й обслуговування суден миколаївського яхт-клубу

Довідковий Миколаїв