Найближчими місяцями прогнозують активне ввезення в Україну електрокарів — перед скасуванням податкових пільг
У вересні українці придбали майже 7 тис. нових легкових авто – найбільше за останній рік. Фахівці говорять про перманентне зростання попиту на електромобілі та зниження інтересу наших співвітчизників до машин з газобалонним обладнанням. Поменшало й замовлень на встановлення ГБО для переобладнання бензинових та дизельних автівок, які вже перебувають в експлуатації. Проте через економічну ситуацію, екологічний складник і деякі законодавчі та регуляторні зміни тренди на цьому ринку, кажуть, можуть змінитися. Чи ж радикально?
Фото: Vitor Paladini on Unsplash
РИНОК НОВИХ АВТО: СТРІМКА ЕКСПАНСІЯ «КИТАЙЦІВ»
Якщо бути точними, то, за даними Асоціації автовиробників України «Укравтопром», за минулий місяць наші співвітчизники придбали понад 6,8 тис. нових автомобілів. Це на 20% більше, ніж у вересні 2024 року, та на 1% – ніж цьогоріч у серпні.
Найпомітніша зміна: лідером продажів уперше стала китайська марка BYD: за рік місячні обсяги її продажів в Україні зросли ледь не уп’ятеро – до майже тисячі одиниць.
Не так стрімко, та все ж суттєво підвищився попит на легковики Volkswagen (більш як удвічі проти торішнього вересня). Хоча за обсягами продажів за минулий місяць (733 од.) «народний автомобіль» усе ще поступається не тільки BYD (989 од.), а й Toyota (828 од.). Але популярність останньої за рік дещо впала.
Далі з відривом – результати продажів Renault (471 од.), Škoda (467 од.), BMW (366 од.), Hyundai (347 од.), Zeekr (248 од.), Mazda (244 од.) та Honda (216 од.). Водночас порівняно з минулорічним вереснем Hyundai, Honda і особливо Zeekr – значно, а Mazda і Škoda – лише трохи – поліпшили свій результат. Решта компаній скоротили продажі в Україні.
Олег Назаренко / Фото: Фейсбук/Oleg Nazarenko
«Насправді вересневий “рекорд” ні про що особливо не говорить. Зазвичай у літні місяці обсяги продажів авто на нашому ринку скорочуються, що пов’язано зокрема із сезоном відпусток. В осінні місяці ринок традиційно активізується. Підприємства аналізують перспективи наступного року, юридичні особи купують більше автівок. Тому що стоять перед вибором: або платити податок на прибуток, або ж розвивати бізнес, зокрема оновлювати автопарк», – коментує ситуацію генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.
За висновками Інституту досліджень авторинку, понад чверть нових легкових авто, що імпортуються в Україну, виготовлені на китайських підприємствах. Приміром, у серпні на нашому ринку продали 1809 нових «китайців» (це 26,7% усіх продажів).
Майже 90% цих машин – електромобілі, і лише 7,6% – частка авто з бензиновими двигунами та 3% – з гібридними силовими установками. Поміж брендів лідирують продажі BYD (823 од.), Honda (327 од.), Zeekr (193 од.) та Audi (120 од.).
Цей перелік свідчить про змішану картину: на ринок потрапляють як автомобілі від суто китайських компаній (BYD, Zeekr), так і моделі всесвітньовідомих брендів (Honda, Audi), які збираються на спільних підприємствах у Китаї. Це підтверджує, що made in China стало глобальним явищем, яке охоплює різні сегменти ринку, зазначають аналітики інституту.
Зокрема, у тому ж серпні глобальні продажі китайських електромобілів та плагін-гібридів зросли на 15% проти торішніх показників – майже до 1,7 млн од.
Фото: Maksym Pozniak-Haraburda on Unsplash
ВЖИВАНІ АВТО: ПОПУЛЯРНІСТЬ ЕЛЕКТРОКАРІВ ТА ПАДІННЯ ПОПИТУ НА ГБО
Щодо торгівлі вживаними автомобілями, то у серпні українці здійснили 22,7 тис. операцій купівлі-продажу легковиків із пробігом. Зокрема, 7,9 тис. вживаних автівок віком до 5 років ввезено з-за кордону. Більш ніж половина такого імпорту (51%) – електромобілі. Частка бензинових авто – 35%, гібридних – 9%, дизельних – 4%, легковиків із ГБО – 1%.
Найпопулярніші вживані авто віком до 5 років – Tesla Model Y (827 од.), Tesla Model 3 (452 од.), Kia Niro (275 од.), Nissan Rogue (274 од.), Mazda CX5 (233 од.), Volkswagen Tiguan (217 од.).
На тлі постійного підвищення інтересу споживачів до електрокарів, популярність колись улюбленого багатьма нашими співвітчизниками ощадливого ГБО невпинно падає. За інформацією Інституту досліджень авторинку, у серпні газобалонне обладнання офіційно встановили на 1161 легковому автомобілі. Це на 9,6% менше, ніж у липні, та на 47,2% менше, ніж рік тому, у серпні 2024-го. Збереження тенденції до зменшення кількості інсталяцій ГБО аналітики ринку прогнозують і надалі. Адже бал, вочевидь, правитимуть електромобілі. Але…
Фото: Michael Marais on Unsplash
ВВЕЗЕННЯ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ: КІНЕЦЬ ПОДАТКОВИХ ПРЕФЕРЕНЦІЙ
З 1 січня 2026 року в Україні припинять діяти пільги в разі імпорту електромобілів. Поки що під час їх ввезення не стягується податок на додану вартість (20%) і мито (10%). Додаткові (до вартості придбання авто за кордоном і його транспортування) витрати – лише невеликий акциз (1 євро за кВт-год місткості батареї). Ця сума рідко перевищує загалом 100 євро.
Що буде, коли митна «лафа» закінчиться?
Безперечно кількість операцій з новими й уживаними електромобілями на українському ринку зменшиться, як це було в наших сусідів. Приміром, після скасування пільг під час ввезення електрокарів до Румунії обсяги продажу таких авто там скоротилися на 30%.
Уже тепер зрозуміло, що з нового року й у нас такі авто втратять цінову перевагу над легковиками, які працюють на інших видах палива. Очікується, що вартість електромобілів зросте одразу на 30%. Чи принаймні на 20%, якщо виробники враховуватимуть нормативні зміни у своїй ціновій політиці і пропонуватимуть додаткові знижки для нашого ринку.
Тож тепер багато хто з наших співвітчизників намагається встигнути в останній вагон. Олег Назаренко прогнозує високі темпи ввезення електрокарів у жовтні та листопаді. У грудні імпорт піде на спад, адже продавці ризикують: якщо авто не вдасться збути до 31 грудня, потім за них доведеться сплатити ПДВ.
«Завдання – завезти максимальну кількість електромобілів для потреб нашого ринку в жовтні–листопаді, щоб потім був час на реалізацію», – уточнив фахівець.
Водночас він не прогнозує особливих цінових преференцій від виробників електрокарів після Нового року. Адже офіційні імпортери й без того пропонують для нашого ринку великі знижки, встановлюючи для України спеціальні ціни.
«Якщо поїхати в Париж (наприклад, я був і в салоні Renault, і в салоні Peugeot), побачимо, що там ціни на нерозмитнені автомобілі вищі, ніж за такі ж авто в Україні після сплати мита й податків. Те саме в Берліні. Якщо скажете німцям, почім продають BMW в Україні, вони, м’яко кажучи, дуже здивуються. Тому що в Німеччині ціни набагато вищі», – каже Назаренко у коментарі Укрінформу.
Така ситуація, за його словами, пов’язана з високою купівельною спроможністю європейських споживачів.
«Якщо виробник знає, що німець, француз чи італієць зі зарплатою 5 тис. євро може за півроку зібрати кошти для купівлі авто за 20 тис. євро, то йому пропонуватимуть автомобілі за такою ціною. Та якщо українцеві зі зарплатою до тисячі євро, щоб накопичити на автівку, треба три роки, то для нашого ринку пропонуватимуть спеціальну ціну, збуваючи продукцію майже за собівартістю, щоб потім заробити на автозапчастинах, ремонті, обслуговуванні й тому подібне», – пояснює експерт.
Також ідеться про намагання компаній-виробників утриматися на нашому ринкові, розраховуючи на підвищення купівельної спроможності українців у майбутньому. А ще свою роль відіграють симпатії до України, яка протистоїть зовнішній агресії.
ЄВРОПЕЙСЬКІ ТЕНДЕНЦІЇ: ЧИ ВАРТО ЗВАЖАТИ НА НИХ УКРАЇНЦЯМ
А що ж із продажами авто в наших сусідів?
За даними з Європи (щоправда, іще за серпень), кількість нових реєстрацій легкових автомобілів і там зростає. Зокрема, операцій купівлі-продажу авто було на 5% більше порівняно з останнім місяцем літа 2024-го, – майже 791 тис.
Водночас левова частка реєстрацій, на відміну від нашої країни, припадала на нові автомобілі (677,8 тис. од.). І, до речі, електрокари в ЄС не такі популярні, як у нас. Найчастіше тамтешні водії віддають перевагу гібридам (майже 230 тис. нових автівок) та авто з бензиновими двигунами (178 тис. од.). Реєстрацій нових електрокарів трохи більше ніж 120 тис., плагін-гібридів – 70,5 тис., авто з дизельними двигунами – менше як 60 тис. од. І, за прогнозами аналітиків, лише до 2032 року частка продажів електромобілів в ЄС зросте до понад 50%.
Владислав Обух, Київ
Перше фото: Sara Kurfeß on Unsplash