Бензини в Україні мають містити не менше 5 % рідких біокомпонентів
Уже майже місяць бензини в Україні мають містити не менше 5 % рідких біокомпонентів, відповідна норма передбачена Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо обов’язковості використання рідкого біопалива (біокомпонентів) у галузі транспорту", повідомляє Укрінформ. Початок повномасштабного вторгнення Росії в Україну суттєво вплинув на український ринок нафтопродуктів. Унаслідок цього різко підвищилися ціни, порушилися звичні ланцюги постачання, змінилися потреби споживачів, особливо зросла необхідність у дизельному пальному для вантажних перевезень.
Україна швидко адаптувалася, налагодивши постачання палива з нових джерел, переважно з країн Європейського Союзу. У 2022 році, за словами першої віце-прем'єр-міністерки – міністерки економіки Юлії Свириденко, на АЗС України з'явилося перше паливо із США, регіону Амстердам–Роттердам–Антверпен (АРА), бензин із німецьких, скандинавських та прибалтійських переробних заводів. У 2023 році основними постачальниками стали Греція, Індія та Литва, а у 2024 році лідерами з імпорту бензину були польський державний нафтогазовий концерн PKN Orlen і румунська OMV Petrom.
З травня 2025 року в Україні запроваджено норму про обов'язковий уміст біоетанолу в бензинах (стандарт Е5 – 5 % біоетанолу). Це допоможе поліпшити екологічну ситуацію та сприяєтиме інтеграції України з Європейським Союзом.
На ринку успішно працюють великі компанії, такі як Ukrnafta, SOCAR та інші, які займають значну частку ринку.
Вони активно модернізують свої АЗС, розширюють мережі, забезпечують стабільність постачань та дотримуються високих стандартів якості.
Поряд із великими гравцями ринку активно діють і менші компанії.
Малим компаніям особливо важко конкурувати з великими мережами через ціни, податки та логістику, але вони часто знаходять свої переваги – гнучкість, швидкість реакції на зміни та ближчі відносини з клієнтами.
Зокрема, прикладом є мережа АЗС ESKO та інші подібні компанії, які стабільно працюють у різних областях України, постачаючи якісне пальне та зазвичай утримують нижчі ціни, якщо порівнювати з великими мережами.
Ситуацію, яка склалася на паливному ринку, та переваги біоетанолу прокоментував Укрінформу паливний експерт Вадим Балінський.
«Упровадження обов’язкової норми 5 % біоетанолу в бензинах – це не лише про відповідність європейським стандартам, це стратегічний крок до зменшення залежності України від імпортних енергоносіїв, а також поштовх до розвитку національної економіки.
Біоетанол має цілу низку переваг.
По-перше, він знижує шкідливі викиди в атмосферу, що позитивно впливає на екологію.
По-друге, завдяки високому вмісту кисню, біоетанол сприяє кращому згорянню пального та очищенню паливної системи автомобіля.
По-третє, – і це надзвичайно важливо – біоетанол створює потужний внутрішній попит на аграрну сировину: кукурудзу, пшеницю, цукровий буряк, ріпак. Це означає нові можливості для українських фермерів, розвиток переробної галузі, збільшення попиту, створення робочих місць та додану вартість усередині країни. Біопаливо перетворює агросектор із “сировинного придатку” на активного гравця енергетичного ринку».
Таким чином, більшість АЗС заздалегідь підготувалися до переходу на стандарт Е5: протестували нові поставки, оновили логістику та провели навчання для персоналу. Сьогодні клієнти заправляються сучасним, безпечним і екологічним пальним відомих європейський виробників.
Сталий розвиток паливного ринку можливий навіть в умовах війни – за умови, якщо бізнес і держава працюють в одному напрямку.
Використання біоетанолу – це не лише екологія, це покращення економіки, технічна ефективність і стратегічна самостійність паливного ринку України».
Малі АЗС намагаються зменшити свої витрати, шукати нові можливості та пропонувати додаткові послуги. Ці дії допомагають їм залишатися на ринку навіть у складних умовах війни.
Крім того, з огляду на розвинену інфраструктуру США у сфері переробки нафти, існує потенціал для поставок в Україну бензину, дизельного та авіаційного пального. Крім того, враховуючи зростання експорту, можливі також постачання скрапленого природного газу.
Загалом український ринок нафтопродуктів відновлюється, продовжує розвиватися та адаптуватися під виклики воєнного часу. Головними викликами залишаються високі податки та боротьба з нелегальним ринком, але гнучкість і здатність до змін дозволяють галузі рухатися вперед.
В цілому, провадження обов'язкового додавання біоетанолу до бензину є важливим кроком для відновлення та сталого розвитку паливного ринку України. Це сприятиме зміцненню енергетичної безпеки, підтримці вітчизняної економіки та покращенню екологічної ситуації на українському ринку нафтопродуктів.