Плитка замість асфальту: коли в Миколаєві відремонтують тротуари

За інформацією: Суспільне.

Тріщини, ями та залишки асфальту — так виглядає більшість тротуарів у Миколаєві. З початку 2025 року відремонтували дев’ять ділянок різної протяжності, втім містяни скаржаться, що пересування містом залишається складним — особливо для людей з інвалідністю та батьків із візочками.

Коли в місті зʼявляться якісні тротуари кореспондентам Суспільного розповів заступник директора Департаменту житлово-комунального господарства Артем Сапожник.

Облаштовувати тротуари плиткою у місті фахівці Департаменту ЖКГ почали у 2017 році. За словами заступника директора, перед цим врахували думку людей з інвалідністю та маломобільних груп населення у форматі консультації, але точну їхню кількість не повідомляють. Онлайн-опитувань не проводили.

Стан тротуарів у Миколаєві. Суспільне Миколаїв/Роман Волинський

Представники Департаменту ЖКГ кажуть, щороку опрацьовують звернення людей щодо облаштування тротуарів. Цьогоріч їх надійшло приблизно 400, говорить Сапожник.

"У нас є багато громадських організацій, які, зокрема, звертаються до нас із проханнями — облаштувати з’їзд, встановити пандус чи зробити тротуар. Також до нас зверталися й окремі люди — приїжджали на візках і просили допомоги. Ми виїжджали на об’єкти".

Стан тротуарів у Миколаєві. Суспільне Миколаїв/Роман Волинський

Від початку 2025 року у різних районах міста відремонтували 9 ділянок різної протяжності. На це витратили приблизно 6 мільйонів гривень з міського бюджету, говорить Артем Сапожник. З його слів, більшість тротуарів міст — у незадовільному стані.

"Якщо це тротуари з асфальтним покриттям, то здебільшого це ті, що ремонтували ще за радянських часів або взагалі не ремонтували — лише облаштували й більше жодних робіт не проводили", — розповідає заступник директора.

Посадовець зазначив, що фахівці Департаменту ЖКГ вважають плиткове покриття кращим за асфальт через його практичність. За його словами, у разі необхідності заміни мереж під тротуаром із плитки немає потреби знімати всю поверхню — достатньо розібрати окрему ділянку, виконати роботи та відновити тротуар тією ж плиткою.

Стан тротуарів у Миколаєві. Суспільне Миколаїв/Роман Волинський

Що думають люди про стан тротуарів

Миколаївець Сергій — колишній військовослужбовець 123-ї окремої бригади територіальної оборони. У 2023 році під час виконання бойового завдання на Херсонщині був поранений, нині пересувається на протезі. Чоловік каже, що в місті змушений обирати безпечні маршрути, де є тротуари.

"Проблема є саме в тому, що протез не налаштований на такі перешкоди. І якщо він повністю не наступає на рівну поверхню, то може, як пружина, зіграти у незрозумілу сторону. І ти йдеш — а тебе то туди, то туди кидає", — говорить Сергій.

Миколаївець Сергій пересувається на протезі. Суспільне Миколаїв/Роман Волинський"Ви виділили гроші на демонтаж? Ну, окей, виділіть одразу і на встановлення, щоб люди не ходили й не калічились. Дивлячись на таке, знаєте, мені одразу згадується якась смуга розвідника чи смуга десантника, бо подолати цю смугу перешкод — це просто якийсь квест, знаєте".

Щодня на прогулянку з сином ходить Ніна. З її слів, по тротуарах в Інгульському районі складно пересуватися з візочком.

"З'явилася дитина — і ти з візочком гуляєш, то вже помічаєш якісь нерівності: де їх краще обійти, який маршрут побудувати. Тут такі ямки, що намагаєшся провести цей візочок так, аби дитина не скакала в колясці. На моїх маршрутах, якими ми ходили до скверу, є місця, де покладена тротуарна плитка — і до неї в мене нарікань немає", — розповідає Ніна.

Місцева жителька Ніна на прогулянці з сином. Суспільне Миколаїв/Юлія Голокоз

Упродовж десяти років Юрій пересувається на кріслі колісному. Чоловік каже, що в центрі міста облаштовані бульварні частини, втім тротуари, які ведуть до закладів соціальних послуг, залишаються не зробленими.

Розбиті тротуари, розповідає Юрій, у більшості випадків об’їжджає по дорозі. Водночас пересуватися плиткою, каже, теж буває складно.

"Виїжджати на проїжджу частину людині на кріслі є небезпечним, але це — єдиний можливий варіант, якщо людина хоче дістатися з точки "А" у точку "Б" і не просити аби хтось допоміг. Хочеться, знаєте, аби жарт, який я сказав одного разу: "Дороги погані — це ви по тротуарах не їздили", колись усе ж таки втратив свою актуальність".

Юрій пересувається на кріслі колісному. Суспільне Миколаїв/Юлія Голокоз

Скільки відремонтували за рік вкладеної плитки

Станом на жовтень 2025 року у місті працівники комунального підприємства "Пілот" відремонтували приблизно 600 метрів плитки та приблизно 150 метрів бордюрів. Витратили на ремонт приблизно 25 тисяч гривень, говорить директор підприємства Ігор Головатий.

"Ми проводимо заміну. Саму плитку відремонтувати досить важко, але заміну здійснюємо. Причини можуть бути різні — наслідки ворожих обстрілів, пошкодження або, на жаль, побутовий вандалізм, про який неодноразово говорили, але який, на жаль, нікуди не зникає. Також причиною може бути просідання ґрунту", — каже Головатий.

Заміна плитки . Суспільне Миколаїв/Роман Волинський

До кінця 2025 року у місті планують облаштувати ще п’ять ділянок тротуарів. Загалом за рік на ремонт тротуарів витратили 27,5 мільйонів гривень. Наступного року планують зробити понад 40 тротуарів. Суму, яка потрібна, назвуть, коли затвердять міський бюджет на 2026 рік, сказав Артем Сапожник.

Довідковий Миколаїв