Як вплине посилення правил фінансового моніторингу на споживачів поштових послуг
Укрпошта повідомила, що з 1 липня змінює ліміти на виплату готівки у відділеннях фізичним особам – не більше 100 тис. грн і 10 операцій протягом місяця. Минулого тижня в соцмережах також прокотилася хвиля повідомлень про нібито можливі обмеження для користувачів Нової пошти у пересиланні посилок. Підставою для подібних обмежень та хвилювань стало посилення контролю держави за здійсненням фінансових операцій у поштовій та банківській сферах. Укрінформ коротко пояснює, як це працюватиме.
ЩО ЗМІНИЛОСЯ?
Із 1 червня в Україні посилили заходи банківського контролю за переказами коштів на рахунках громадян та зменшили щомісячний ліміт на такі операції до 100 тис. грн. А для клієнтів «високого ризику» – навіть до 50 тис. грн. Зміни стосуються не тільки карткових переказів, а й платежів через IBAN, які використовуються, зокрема, й для післяплати поштових пересилань.
Це обумовлено ухваленим у грудні 2024 року Меморандумом про забезпечення прозорості функціонування ринку банківських послуг (так званий антидроповий Меморандум), який уклали Національний банк України, банківські асоціації (НАБУ, АУБ), 44 банки, в тому числі чотири державних, та дві фінансові компанії – NovaPay та RozetkaPay (обидві мають ліцензії та статус платіжних систем). Мета ініціативи: об’єднати зусилля у протидії фінансовим злочинам та сприяти виходу підприємницької діяльність з «тіні». До цих заходів поза меморандумом приєдналася й Укрпошта, як оператор грошових переказів.
НА ЯКІЙ ПІДСТАВІ ЗДІЙСНЮВАТИМУТЬ ПЕРЕВІРКИ?
Загалом, нові правила та процедури викликані вимогами закону №361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», відомому як Закон про фінмоніторинг.
Фото: Нова пошта
У випадку Нової пошти агентом фінмоніторингу виступає її власна платіжна система NovaPay, яка є частиною групи компаній NOVA. Вона надає клієнтам «Нової пошти» фінансові послуги, здійснюючи, в тому числі, грошові перекази. Укрпошта ж як національний поштовий оператор здійснює платіжні перекази сама.
Тож згідно з Законом, обидва оператори мають вивчати операції своїх клієнтів фізичних осіб, які здійснюють грошові перекази чи отримують велику кількість післяплат на відповідність критеріям ризику, оцінювати клієнтські фінансові операції на предмет законності, та у разі будь-якої невідповідності інформувати про це Держфінмоніторинг.
“Перегляд правил прийому поштових відправлень обумовлений вимогами чинного законодавства, а саме Законом України №361-IX, який вимагає від надавачів платіжних послуг, яким є й Укрпошта, постійно переглядати та вдосконалювати системи ризик-менеджменту та контролю, зокрема перевіряти походження коштів, у випадках, коли фізичні особи здійснюють системні та значні за обсягом операції, які можуть мати ознаки підприємницької діяльності”, – підтвердили в пресслужбі Укрпошти.
ХТО З КЛІЄНТІВ ПОШТИ ПОТРАПИТЬ ПІД МОНІТОРИНГ?
Підозру, а відтак і підстави для ретельного вивчення платіжної історії клієнта поштового оператора, може викликати надмірна кількість його транзакцій із переказів чи прийому післяплат, що з точки зору фінмоніторингу може свідчити про ведення незареєстрованого торгового бізнесу. Про який кількісний поріг таких операцій ідеться, в NovaPay, наприклад, не уточнюють з огляду на конфіденційність внутрішньої системи фінмоніторингу.
В Укрпошті ж зазначили, що з 1 липня у відділеннях встановлюються ліміти на виплату готівки фізичним особам:
► максимальна сума платіжних операцій упродовж одного календарного місяця – 100 тис. гривень;
► максимальна кількість платіжних операцій упродовж одного календарного місяця – 10.
Для фізичних осіб, які отримують післяплату на платіжну картку, ліміти не зміняться. Максимальна сума платіжних операцій упродовж одного дня становить 29 тис. 999 гривень. Максимальна кількість платіжних операцій упродовж одного дня – 50. Загальна ж сума платіжних операцій упродовж одного календарного місяця не має перевищувати 250 тис. гривень, а кількість – 500.
Водночас і Укрпошта, і Нова пошта, зауважують, що більшість клієнтів змін не відчують, а в інших буде час підготуватися до цих вимог.
“Якщо фізична особа, не маючи статусу підприємця, отримує велику з точки зору поштового оператора кількість післяплат, то NovaPay зобовʼязана обмежити надання фінансових послуг такому клієнту до отримання від нього пояснень про походження грошей”, – прокоментували Укрінформу в пресслужбі «Нової пошти».
При блокуванні платежів потрібно звернутися до підтримки NovaPay за номером 0800307979 та надати пояснення про суть діяльності, прикріпивши необхідні документи – анкету, паспорт, ІПН, інформацію про наявність ФОП. В деяких випадках можуть знадобитися додаткові документи, як-то зарплатні відомості чи податкова декларація.
“Якщо клієнт не надасть указаних документів та пояснень протягом двох місяців, NovaPay може відмовити у наданні фінансових послуг. Усі заблоковані гроші він зможе отримати після ідентифікації та подачі документів”, – кажуть у компанії.
Така прискіпливість до клієнтів пояснюється, зокрема, й тим, що минулого місяця ТОВ "НоваПей" серед інших восьми учасників фінансового ринку отримала від Нацбанку звинувачення у неналежній організації та проведенні первинного фінансового моніторингу та має виплатити штраф у розмірі 90,6 млн грн. У компанії визнали порушення та не збираються оскаржувати штрафні санкції.
Фото: Pexels
ЯК УНИКНУТИ НЕПРИЄМНОСТЕЙ У РОБОТІ З ПОШТОВИМИ ОПЕРАТОРАМИ?
У Новій пошті підкреслили, що відтепер будуть більш ретельно перевіряти клієнтів, а от блокувати відправку або видачу посилок все ж не збираються. Так само не обмежуватимуть кількість посилок, які відправляються або отримуються. “Не буде питань і до нерегулярних відправлень з невеликою післяплатою, як і до отримувачів цих посилок”, – кажуть у компанії.
Аби ж безперешкодно здійснювати регулярну пересилку з післяплатою, поштові оператори радять відкрити ФОП або іншу юридичну форму. “NovaPay у цьому випадку готова заключити договори на послуги доставки та грошових переказів. Якщо ж клієнт здійснює підприємницьку діяльність та зареєстрований як ФОП, “Новій пошті” потрібно одразу надати документи, що підтверджують легальну підприємницьку діяльність”, – ідеться у роз’ясненні компанії.
В Укрпошті одноголосно підтримали колег: “Укрпошта виступає за прозору та законну діяльність і рекомендує всім своїм клієнтам, які здійснюють діяльність із продажу товарів або надання послуг на системній основі, здійснити реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності для уникнення у майбутньому складностей щодо розрахунків та оподаткування таких розрахунків”.
Юлія Абакумова, Київ
Перше фото: Freepik