За інформацією: Суспільне.
У Миколаєві третього січня 2025 року трамвай святкує 110-річчя. У час повномасштабної війни він став одним із символів незламності та продовження життя у місті. Міські трамваї курсують за шістьма маршрутами — розвозячи не тільки пасажирів, а й очищену воду для містян.
Кореспонденти Суспільного дослідили історію миколаївського трамвая.
Третього січня 1915 року у Миколаєві пустили перший трамвай на електричній тязі. До кінця 1915 року в місті було чотири трамвайні маршрути.
У 1915 році загальна довжина трамвайних колій склала 17 верст 125 сажнів (18 км 400 м). На лінії виходили від 31-го до 38-ми вагонів.
Перетин сучасних вулиці Соборної та проспекту Центрального. По центру будівля електропідстанції. Фото: Миколаївський обласний архів
На початку XX сторіччя Соборна вулиця була проїзною і по ній їздили трамваї. Тому у 1914 році на Базарній площі збудували трансформаторну підстанцію для трамваїв. Будівля станом на 3 січня 2024 року збереглася, хоча і змінювала кілька разів своє призначення.
Один з перших миколаївських трамваїв. Фото: Миколаївській обласний архів
Під час подій 1917 року Миколаїв залишився без електропостачання. Німецька окупація, громадянська війна змусили надовго забути про трамвай. Роботу електричного транспорту відновили у 1925 році.
Маршрути "Кузнецька — Привоз" та "Привоз — Спаськ" об'єднали в один й змінили нумерацію маршрутів.
У 1927 році у Миколаєві діяло лише два маршрути "Кузнецька — Спаськ" та "Каботажка — Лікарня".
До кінця 1930-х років довжина трамвайних колій становила 41 км, місто обслуговували понад 70 одиниць рухомого складу. У 1939 році трамвай пустили на Водопій.
Під час Другої світової війни та окупації Миколаєва нацистськими окупантами трамваї продовжили працювати. Відновили рух 9 жовтня 1942 року. Вагони виходили на лінії з 4:30 до 8:00 та з 17:00 до 20:00 за п'ятьма маршрутами. У перші дні роботи на лінії вийшли 12 вагонів.
Третього вересня 1944 року трамвай почав курсувати від парку Петровського (сучасний "Народний сад") до вулиці Херсонської (сучасний проспект Центральний). Наприкінці того ж року було відновлено роботу лінії від Яхт-клубу до Чорноморського суднобудівного заводу (ЧСЗ).
Трамваї на Соборній вулиці, 1952 рік. Фото: Миколаївський обласний архів
Через сім років після закінчення війни, 23 червня 1952 року, запустили трамвай на широкій колії. Нова лінія була відокремлена від основної трамвайної мережі, зв'язала район 6-ї Слобідської та селища Новий Водопій. Трамваї №6 курсували з шостої години ранку до першої години ночі. Пасажири їздили від Нового Водопою та робили пересадку в місці перетину вулиць 6-ї Слобідської та Чкалова на старі вузькоколійні маршрути трамваїв №4 і №5.
У місті існували два трамвайні парки з різними типами вагонів — вузькою та широкою колією, які були з'єднані між собою. Довжина трамвайних колій у місті становила 33,2 км.
Наприкінці 50-х років 20-го сторіччя будівництво нових ліній для вузькоколійного трамвая було припинено — пріоритетним напрямком робити став розвиток трамвая на широкій колії.
Протяжність трамвайних міських магістралей у 1958 році становила 46 км, а у 1960 — вже 64 км.
У грудні 1959 року трамвай знайшов свою нинішню кінцеву зупинку на Центральному колгоспному ринку.
З 1961 по 1972 роки в Миколаєві відбувся перехід на широку колію. За одинадцять років 33,5 км вузькоколійок переклали на стандартні 1524 мм.
Станом на 1970 рік протяжність усіх трамвайних ліній у Миколаєві становила 70 км, на яких працював 191 вагон.
У 1988 році підприємства міського електротранспорту об'єдналися і, відповідно, змінили нумерацію вагонів. Номер трамвая з тризначного став чотиризначним, де перша цифра говорила про приналежність до депо: 1 — перше депо, 2 — друге депо, 3 — тролейбусне депо.
Трамвай маршруту №1 біля Яхт-Клубу. Фото: Суспільне Миколаїв
У 1985 протяжність рейкового полотна міста досягала 74 км. На лініях у ці роки працювали трамвайні потяги із двох і навіть трьох вагонів.
У 1990-х роках у Миколаєві, як і в багатьох господарствах електротранспорту України, пасажиропотоки на міському транспорті в середньому зменшилися на 25 відсотків. Залишились нереалізованими плани будівництва трамвайної лінії "Промзона — Широка Балка" по вулиці Космонавтів, від 7-ї Поздовжньої до проспекту Богоявленського.
Під час складних, в економічному плані, часів з 1992 до 2010 року в Миколаєві не ліквідували жодного трамвайного маршруту, не демонтували жодної ділянки рейкового полотна, що використовується у перевезенні пасажирів. У лютому 2011 року керівництво "Миколаївелектротранс" прийняло рішення про закриття депо №2.
У листопаді 2015 року маршрут №10 почав їздити з Широкої Балки до Промзони.
У перші дні початку повномасштабної російської агресії проти України рух трамваїв у Миколаєві зупинили. 28 лютого 2022 року відновили роботу маршрути №1, №3 та №6. Проїзд для всіх зробили безоплатним. 17 березня випуск на лінію становив 20 вагонів на маршрутах №1, №3 та №6. Інтервал руху складав 15-20 хвилин. 23 березня почав працювати маршрут №11, а з 22 квітня №7 та №10.
Доставка питної води трамваєм. Миколаїв, літо 2022 року. Фото: «Миколаївелектротранс»
З 20 жовтня 2022 року після масованих атак російських військ на енергетичну інфраструктуру України, в Миколаєві збільшили інтервали руху на всіх маршрутах електротранспорту.
Також у 2023 році трамваї "Миколаївелектротрансу" почали застосовувати для доставлення питної води містянам.
Читати ще
Читати ще
Запустив феєрверк під час повітряної тривоги. На Миколаївщині чоловіка затримали за хуліганство
Читати ще
В Очакові Миколаївської області відсутнє електропостачання: причина