За інформацією: Суспільне.
У Ольшанській громаді, що на Миколаївщині, на базі місцевого будинку культури створили тимчасову школу для офлайн-навчання понад 300 учнів. З 2022 року діти з громади навчалися дистанційно, адже в місцевому ліцеї відсутнє укриття.
Про це 24 листопада кореспондентам Суспільного розповіла медіаменеджерка фонду savED Вікторія Жидик.
На другому поверсі будинку культури розмістили п'ять навчальних класів, а на першому — освітній центр "Вулик" для позакласних занять. Під будівлею є укриття — підземний осередок з ігровими зонами. Для школярів з Ольшанської громади також організували науково-дослідний гурток.
"Для цього у просторі є пристрої для 3D-моделювання, робототехніки, біотехнологій і створення хімічних проєктів".

Школяр в окулярах віртуальної реальності. Благодійний фонд savED
З 2022 року через бойові дії та відсутність укриття у місцевому ліцеї діти навчалися дистанційно, розповіла директорка Ольшанського ліцею Ірина Будикіна.
"Наші діти вже четвертий рік поспіль бачать учителів і однолітків на уроках через екрани ноутбуків. Важко учням початкової школи, які ніколи не були за партою і в таких умовах вчаться читати і писати. У старших дітей спостерігаємо освітні втрати з математики і англійської мови. Але найбільший виклик зараз — це соціалізація школярів", — розповіла директорка ліцею.

Директорка Ольшанського ліцею Ірина Будикіна. Благодійний фонд savED
Облаштувати тимчасовий освітній простір допомогли благодійники — фонд savED спільно з ІТ-компанією ЕРАМ. Ремонт і облаштування навчальних зон коштував 3 мільйони гривень. Частину робіт виконали за гроші з бюджету громади.
"Миколаївщина серед тих регіонів, де облаштування укриттів дає змогу запустити офлайн-навчання. Такий осередок має бути пристосований для повноцінних уроків — з якісною вентиляцією, меблями, технікою. У Ольшанському завдяки партнерам нам вдалося зробити не лише це, а і піти далі, створивши позакласні можливості і майданчик для розвитку STEMЦе акронім, що означає . Це освітній підхід, який об'єднує ці чотири дисципліни для практичного навчання та розв'язання реальних проблем.", — розповіла співзасновниця благодійного фонду savED Ганна Новосад.

Школярі граються в освітньому просторі. Благодійний фонд savED
Що про тимчасову школу кажуть учні та батьки
За словами класної керівниці 2-Б Ольшанського ліцею Тетяни Волощук, дистанційне навчання стало випробовуванням і для дітей, і для їхніх вчителів. Доводилося пояснювати "через екран" як правильно тримати ручку чи вирізати щось з паперу.
"Ми і плакали за екранами — діти з одного боку, я з іншого, бо не могла нічим допомогти. Не у всіх батьків є можливість знаходитися поруч під час дистанційного навчання, тому не завжди є змога допомогти дитині: як правильно взяти аркуш, якщо щось треба вирізати, як правильно тримати ручку, аби щось написати", — розповіла вчителька.
"А зараз, бачите, діти задоволені, щасливі. Вони не можуть наговоритися, тому що вони знаходяться поряд".

Тетяна Волощук проводить урок з учнями. Благодійний фонд savED
Іванна Чхайло — мама третикласниці. Жінка родом з Ольшанського, тому саме сюди родина переїхала з Миколаєва, коли почалося повномасштабне вторгнення.
"Цілий рік ми проживали, як то кажуть, на валізах, із надією, що війна закінчиться і ми повернемось додому. Але через рік донька все ж таки пішла до школи тут. Пішла до школи — це, звичайно, голосно сказано, тому що навчання було онлайн. Інколи вчитель запрошував нас до школи, щоб ми могли спілкуватися, щоб діти познайомилися", — розповіла жінка.
Втім з часом Іванна почала розглядати можливість виїхати з селища, щоб дитина могла відвідувати школу офлайн.
"Думали, може в Миколаїв повернутися чи на захід України виїхати. Чесно, я до останнього не вірила, що відкриють цей навчальний простір. А тепер ми можемо тут навчатися. І навіть під час тривог не переривати уроки, тому що тут є просто дивовижне укриття", — каже Іванна.

Школярі. Благодійний фонд savED
Дар'я Поварова — мама першокласника Ярослава, а також вчителька біології та музичного мистецтва у Ольшанському ліцеї. За словами жінки, її син вмотивований навчатися офлайн.
"Відчувається, що цей простір створений з любов'ю до дітей та з повагою до педагогів. Це дає велику впевненість, що діти будуть тут охоче навчалися та дізнавалися багато цікавого", — говорить жінка.

Дар’я та Ярослав Поварови. Благодійний фонд savED
За словами самого ж Ярослава, хлопчик радий, що вчитиметься пліч-о-пліч з однокласниками.
"В нас є гарний клас, де ми можемо навчатися разом, а не онлайн. Мені дуже подобається ходити до школи, тому що це дуже цікаво. Тут у мене є друзі, вчителі".
Що відомо про офлайн освіту в Україні
За словами керівника ESG-проєктів в EPAM Україна Дмитра Якимця, дані Міністерства освіти свідчать, що в Україні зруйновано понад 300 шкіл, ще понад 3700 — пошкоджені.
"Це не просто цифри — це зруйновані дитячі мрії і виклик для майбутнього країни. Можливо, саме зараз серед учнів школи в Ольшанському — наші майбутні колеги — ті, хто створюватиме новітні технології для відновлення та захисту України", — сказав Дмитро Якимець.
За даними Міністерства освіти і науки, на Миколаївщині у новому навчальному році виключно дистанційно навчається на понад 12 тисяч дітей менше, ніж навесні 2025 року. Запускати змішаний і очний формат занять вдається завдяки облаштованим у громадах укриттям.
