Все про факторинг: що це і чому він потрібен бізнесу

У країні, яка щодня виборює своє майбутнє, потрібні інструменти, які дають бізнесу стабільність

У багатьох країнах зі стабільною економікою факторинг – це звична практика й зручний інструмент для роботи з договорами, де передбачена оплата після поставки товару. Це зручно і дозволяє бізнесу не робити паузу при дефіциті обігових коштів.

У жовтні 2024 року АТ “Прозорро.Продажі” спільно з IFC та Міністерством економіки України запустили сервіс факторингу для постачальників у публічних закупівлях, як елемент підтримки малого та середнього бізнесу.  До слова, у 2024 році закупівлі з  відстроченою оплатою (post-paid, 45 днів і більше) склали 10% від суми укладених договорів. Саме для цієї категорії постачальників сервіс факторингу може виявитися незамінним помічником. Тому розберемо продукт більш детально.

ЩО ТАКЕ ФАКТОРИНГ І ЯК ВІН ПРАЦЮЄ

Уявімо, що ви виграли тендер на закупівлю і маєте поставити товари державному замовнику, після цього – отримати за них згідно з договором 1 млн гривень. Умовні картонні коробки для посилок для умовної “Гарно пошти”. За умовами контракту маєте отримати оплату за товар через 45 днів. Але в ідеальному світі виробнику коробок хотілось отримати кошти хоча б за 3-5 робочих днів.  Адже бізнес на паузу не поставиш: потрібно виплачувати заробітну плату робітникам, закуповувати сировину для наступних партій.

Що робити? Позичати гроші у знайомих? Не надійно. Брати кредит? Потрібна застава та гарна фінансова звітність для встановлення кредитного ліміту, плюс повертати банку суму кредиту та відсотки. А що робити, коли кредитного ліміту недостатньо або він вичерпаний? Невже безвихідь?

Ні, бо виробник коробок може скористатись сервісом факторингу. Підприємець звертається до банку, який надає факторингові послуги, та пропонує, щоб фінустанова викупила рахунок-фактуру на умовні 1 млн гривень. Який зиск підприємцю? При ставці 18,5% річних він може отримати до 98% суми (умовні 980 тис. грн) протягом 3-5 днів зі створення запиту на факторинг. Що отримує банк? Умовна “Гарно пошта” у визначений у договорі термін сплачує 1 млн гривень, але вже не виробнику коробок, а банку.

Таким чином у виграші всі:

  • виробник коробок (постачальник) отримав хоча і меншу суму, але швидко, закривши потребу в обігових коштах;
  • банк (або фінансова установа, яка має право надавати факторингові послуги) – вони фактори. Їх зиск від угоди – комісія. У нашому прикладі умовні до 10% від вартості товару, зазначеної в договорі;
  • “Гарно пошта” (або кредитор) вчасно отримав коробки для посилок. Всі задоволені.

Тобто факторинг – це не кредит і не субсидія. Це спосіб фінансування, в якому компанія-постачальник товарів або послуг продає свої неоплачені рахунки-фактури факторинговій установі з метою швидкого отримання коштів.

З жовтня 2024 року компанія Прозорро.Продажі запустила власний сервіс факторингу для сектору державних закупівель. Цей інструмент є частиною стратегії підтримки МСП (малих, середніх підприємств) на 2024-2027 рік , схваленої Урядом України 30 серпня 2024 року. Враховуючи, що понад половину робочих місць в країні створює саме невеликий бізнес, то від його ефективності, стабільності залежить значний сектор виробництва. Підтримка малого та середнього підприємництва – одна з ключових цілей стратегії економічного відновлення.  Завдяки сервісу факторингу такі виробники  можуть отримувати ресурси для:

  • закупівлі нової партії товару;
  • оплати податків та зарплат;
  • масштабування виробництва;
  • участі в нових тендерах.

Якщо для українського ринку це поки що малопоширений фінансовий інструмент, то для Європи звичне джерело залучення обігових коштів для виробника. Найчастіше до факторингу звертаються галузі з довгими термінами оплати – наприклад, у будівництві, логістиці, виробництві або роздрібній торгівлі.

ЯК СКОРИСТАТИСЬ СЕРВІСОМ ФАКТОРИНГУ І СКІЛЬКИ ПОТРІБНО ЗА ЦЕ СПЛАТИТИ?

Щоб зареєструватися та скористатися сервісом факторингу від Прозорро.Продажі, достатньо пройти п’ять простих кроків. Спочатку зареєструватися на одному з майданчиків системи. Далі – подати заявку, додавши необхідні документи, такі як договір, інвойс (іншими словами, рахунок-фактура, який продавець виставляє покупцеві) чи акт виконаних робіт. Після цього залишається дочекатися пропозицій від банків, обрати найвигіднішу з них, підписати договір факторингу – і отримати кошти на рахунок.

Вартість факторингу може бути різною і залежить від умов, які пропонує конкретний банк-фактор. Для отримання фінансування в рамках угоди факторингу підприємець повинен буде сплатити наступні платежі: 

1. Факторингова ставка – зазвичай 1,3 -2% на місяць від суми фінансування. 

2. Разова комісія за укладення договору  може бути фіксованою або складати певний відсоток (якщо це передбачено). 

3. Комісія за управління дебіторською заборгованістю (якщо передбачена). 

4. Строк оплати дебітором – що довший строк, то вища вартість послуги. 

5. Фінансовий стан дебітора – якщо дебітор надійний, ставка буде нижчою.

6. Тип факторингу. Факторинг без регресу буде за вищою ставкою.

Факторинг – не про те, як вижити. А про те, як розвиватися

Факторинг і досі для багатьох – незнайомий термін, який сприймається з недовірою. Та насправді це не пастка, а шанс: швидкий, прозорий спосіб залучити короткострокові кошти тоді, коли вони потрібні найбільше. У країні, яка щодня виборює своє майбутнє, потрібні інструменти, які дають бізнесу стабільність. Сервіс факторингу від Прозорро.Продажі – одна з таких ініціатив. Вона дозволяє малому й середньому бізнесу отримати доступ до фінансування вже зараз, не чекаючи місяців затримки оплат.

Українська економіка потребує фінансової гнучкості, цифрових рішень і довіри. Факторинг від АТ “Прозорро.Продажі” здатен об’єднати всі ці елементи в один ефективний механізм.

Андрій Салій, начальник відділу управління продуктами АТ "Прозорро.Продажі"

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства

Джерело

Довідковий Миколаїв