Укрзалізниця у 2024-му: нові сервіси, тарифи, маршрути та боротьба з квитковою мафією

Чим жила Укрзалізниця у 2024 році та що запропонує клієнтам у наступному

Укрзалізниця до різдвяно-новорічних свят призначила додаткові рейси за популярними напрямками, відкрила нові міжнародні маршрути, запровадила нові сервіси та поліпшення в обслуговуванні.

Це при тому, що для самого залізничного холдингу рік завершується, схоже, не дуже вдало. Фінансові показники погіршилися, у розпалі скандал із викриттям квиткової мафії, в бізнес-середовищі обурені намірами підвищити тарифи на вантажні перевезення. Але про все по-порядку.

Фото: Укрзалізниця

ТАРИФИ ТА ЗАЛІЗНИЧНА ЕКОНОМІКА

Як і кожна важлива для України інфраструктурна галузь, залізниця продовжує потерпати від ракетних і дронових ударів ворога, а також стикається зі спробами організованих російськими спецслужбами диверсій, через що страждають колійне господарство, системи енергозабезпечення, управління, контролю та безпеки руху. Тож окрім планових робіт із реконструкції та модернізації, залізничникам доводиться постійно займатися аварійним відновленням. Як і всім нам, цьогоріч залізниці особливо дошкуляють проблеми з електрикою…

Все це, поміж іншого, позначається на фінансових показниках. Якщо за підсумками 2023 року Укрзалізниця отримала 5 мільярдів гривень прибутку проти 9,6 мільярда збитків у 2022-му, то фінансовим планом на нинішній рік також передбачений збиток – на рівні 12,6 мільярда (щоправда, кілька місяців тому цей показник відкоригували, спрогнозувавши річні втрати у 2,7 мільярда). За результатами роботи в липні підприємство вперше з початку року отримало негативний фінансовий результат. І це, попри те, що УЗ вдалося на 12% знизити операційні витрати на утримання залізничної інфраструктури та суттєво скоротити споживання енергоресурсів, заощадивши щонайменше пів мільярда гривень.

Виправити ситуацію, на думку менеджменту УЗ, можна, піднявши тарифи на вантажні перевезення на 37%. Проєкт рішення скерували на розгляд Тарифної ради при Міністерстві розвитку громад та територій України. Востаннє ці тарифи переглядали влітку 2022-го. А за цей час вартість електроенергії зросла на 166%, дизелю –  на 110%, запчастин для тепловозів –  на 217%, комплектуючих для електровозів –  на 22%. Укрзалізниця намагається переконати партнерів у тому, що без підвищення тарифів за нинішніх умов не обійтися. «Завдяки тарифним ініціативам ми зможемо покрити операційні витрати, які значно зросли з моменту останньої індексації тарифів. На це вплинуло багато факторів: подорожчання запасних частин, дизелю, електроенергії… Наше завдання – знайти дієві компенсатори, щоб залізниця не втратила обсяги та не вплинула на можливості українського агроекспорту», – переконував учасників однієї з зустрічей із бізнесом голова правління Укрзалізниці Олександр Перцовський.

Олександр Перцовський

За його підрахунками, якщо брати до уваги ціну зерновозів, валютний курс і заплановану індексацію тарифів, вартість транспортування тонни зернових, наприклад, зросте не більш як на 1 долар.

Бізнес, зрозуміло, не в захопленні від «тарифної» ініціативи. Мовляв, це додатковий тиск на промисловість, який може бути критичним, призвівши до зниження конкурентоспроможності експорту та ймовірне збільшення навантаження на автошляхи.

Водночас свідченням того, що Укрзалізниця справді потерпає від браку коштів, стало нещодавнє звернення компанії до держателів єврооблігацій із запитом відтермінувати купонні виплати у розмірі майже $83 млн до 2026 року. «Укрзалізниці критично не вистачає коштів для забезпечення необхідних операційних видатків та інвестицій на відновлення пошкодженої ворогом і ремонт застарілої інфраструктури», –  пояснили у залізничному відомстві.

ЗАЛІЗНИЧНА МАФІЯ: ВІД СПЕКУЛЯЦІЇ НА КВИТКАХ ДО ФАЛЬШИВИХ ТЕНДЕРІВ

Зрозуміло, уникнення порушень та зловживань у такому величезному господарстві як Укрзалізниця, де «крутяться» десятки чи й сотні мільярдів, завжди було непростим завданням. Інформація про виявлені схеми й затриманих посадовців та тих, хто «присмоктався» до фінансових потоків УЗ іззовні, надходить регулярно. 2024 рік – не виняток: тривало розслідування виявлених раніше зловживань, фіксували нові факти, розгоралися нові скандали.

Як ідеться у звіті НАБУ, лише в І півріччі 2024 року у справах НАБУ та САП щодо корупції на УЗ на рахунках підозрюваних та підконтрольних їм юридичних і фізичних осіб арештовано 262 мільйони гривень, 1,3 мільйона доларів, 754 тисячі євро та велику кількість об’єктів рухомого і нерухомого майна.

Зокрема, на початку грудня правоохоронці по-серйозному взялися за організаторів «білетних» оборудок на Укрзалізниці. З’ясувалося, що учасники злочинної схеми (на чолі з головою профкому вагонної дільниці станції Київ-Пасажирський) обкладали начальників потягів та провідників поборами, а також штучно створювали дефіцит квитків на популярні рейси, потім продаючи їх за спекулятивними цінами. Лише за шість місяців 2024 року Укрзалізниця через цю схему втратила понад 70 мільйонів гривень. Ще більше втратили пасажири, яким доводилося в умовах штучно спровокованої відсутності альтернативи переплачувати за квитки. Наприклад, квитки на популярний потяг Київ-Варшава “коштували” 300-500 євро при офіційній вартості 3700 гривень.

Отже організатора та 9 інших учасників злочинної групи затримали, триває слідство. В Укрзалізниці запевнили, що усіляко сприяють Національній поліції в боротьбі з квитковими перекупниками. Загалом за час активної протидії спекулянтам у застосунку Укрзалізниці система заблокувала 7100 «аномально активних» акаунтів.

«Укрзалізниця також продовжує працювати над удосконаленням ІТ-систем залізниці для запобігання квитковим спекуляціям і одночасно – над розширенням можливості доступу пасажирів до залізничних квитків. Так, триває робота над впровадженням авторизації в застосунку Укрзалізниці через BankID», –  запевнили в УЗ. Там переконані, це значно полегшить прозорість продажу квитків.

Фото: Укрзалізниця

ПОГЛЯД У 2025-Й: НОВІ РЕЙСИ, СЕРВІСИ ТА ЄВРОКОЛІЯ ДО ЧОПА

Звісно ж, говорити, що у вітчизняному «залізничному королівстві» все погано, не можна. Незважаючи на війну, працівники Укрзалізниці радують пасажирів новими маршрутами та сервісами, відновлюють колійне господарство (за рік відремонтовано до тисячі кілометрів), електрифікують нові ділянки, оновлюють рухомий склад. І грудень традиційно багатий на приємні для клієнтів УЗ новини.

Минулого тижня вирушив у перший рейс поїзд №9/10 Київ–Будапешт «Transcarpathia», на який одразу реалізували понад 2 тисячі квитків. «Пасажири потяга мають можливість зручної пересадки на авіарейси одного з найбільших аеропортів регіону, а також на поїзди до Відня, Зальцбурга, Інсбрука, Мюнхена, Цюриха та інших європейських міст», –  деталізували в Укрзалізниці.

Також напередодні виконали перший рейс із Чопа до Братислави з узгодженою пересадкою із Києва. Подорож зі столиці до кордону в нічний час забезпечується спальними вагонами Укрзалізниці, а денний сегмент на маршруті Чоп – Братислава – сидячими вагонами словацької залізниці.

Рейс з’єднує Київ, Львів та Мукачево з Братиславою і такими великими словацькими містами як Кошице, Жиліна, Трнава, Тренчин та Попрад. Залізничне сполучення з Братиславою також полегшить подорожі до більшості міст Чехії.

Окрім того, Укрзалізниця призначила другу пару поїздів №№765/766 – 865/866 на маршруті Варшава – Рава-Руська – Львів та додала сполучення з Чернівцями.

Низку приємних для пасажирів змін обіцяють і в новому році. Приміром, в оновленому графіку руху на 2025-й передбачено, що маршрут Київ – Відень із пересадкою в Чопі буде на три години коротшим. В самому потязі з’явиться додатковий вагон з місцями для сидіння, тож придбати на нього квитки буде легше.

Крім того, один нічний пересадковий потяг №27/28 Київ – Чоп використовуватиметься для зручної пересадки одночасно на два денні поїзди: до столиць Угорщини й Австрії (поїздом Чоп – Будапешт – Відень) та до столиці Словаччини (за маршрутом Чоп – Кошице – Братислава).

Пришвидшення та покращення обіцяють і пасажирам багатьох внутрішніх маршрутів.

«У новому графіку руху на 2025 рік пасажири отримають кілька важливих новинок. Курсуватимуть 5 нових рейсів до гір, +3 до незламного Харкова, а час у дорозі для 38 поїздів зменшиться», –  анонсували в УЗ.

Укрзалізниця також пообіцяла створення унікального вагона для групових перевезень пасажирів, які користуються колісним кріслом. Його проєкт уже презентували ветеранам, медичним хабам, громадським організаціям.

А у 2024-му на залізниці продовжували втілення й масштабування проєкту із забезпечення внутрішніх пасажирських рейсів жіночими купе. У партнерстві ж із ЮНІСЕФ запустили перші дитячі вагони.

Все почалося наприкінці літа з маршруту Харків – Ясіня (поїзд №15/16). Найближчим часом таких вагонів буде вже 8.

Фото: Укрзалізниця

Є поступ і в цифровізації операційної діяльності та сервісів. Приміром, за підтримки Mastercard Укрзалізниця розробила оновлений сайт для придбання залізничних квитків, побудований за допомогою сучасних дизайнерських та ІТ-рішень – включно з верифікацією акаунтів через Дія.Підпис.

Окрім того, УЗ запускає в дослідну експлуатацію систему Wi-Fi у швидкісних поїздах Інтерсіті та Інтерсіті+, які курсують по всій країні.

Загалом рухомий склад для пасажирських перевезень поступово оновлюється.

11 грудня вийшли на маршрут (рейс №79/80 Дніпро – Львів – Дніпро) одразу 10 нових вагонів вітчизняного виробництва. Загалом Укрзалізниця замовила у Крюківського вагонобудівного заводу 66 нових вагонів. Для їх виробництва залучено 160 суміжних підприємств-постачальників, локалізація виробництва –  понад 80%. В залізничному відомстві сподіваються, що, попри війну, темпи фінансування цієї програми збережуться.

Також Укрзалізниця береться за розбудову розподіленої генерації електроенергії. Вона забезпечуватиме потреби компанії та споживачів, які приєднані до мереж товариства (їх понад 100 тисяч). Із цією метою створено окрему юридичну особу –  ТОВ «УЗ Енерго». У різних регіонах країни планується побудувати газові електростанції загальною потужністю до 250 МВт.

Й буквально напередодні УЗ підписала кредитні угоди з Європейським банком реконструкції та розвитку на закупівлю електровозів та придбання й розбудову газової генерації електроенергії. Загалом під державні гарантії надійде 480 мільйонів євро.

«Завдяки співпраці з ЄБРР розпочнемо реалізацію одразу двох великих та критично необхідних програм. Перша – оновлення парку локомотивів Укрзалізниці, який уже фактично за межею термінів експлуатації. Друга – будівництво газової електрогенерації, якої через терористичні дії ворога не вистачає. Вона частково покриє потреби самої залізниці та інших обʼєктів критичної інфраструктури», – наголосив віцепремʼєр-міністр з відновлення України Олексій Кулеба.

Олексій Кулеба

Також Укрзалізниця продовжує розбудову євроколії на заході України. Вже у 2025 році між Ужгородом та Чопом функціонуватимуть дві паралельні колії: широка – 1520 міліметрів та євроколія – 1435 міліметрів. Загальна вартість проєкту – 1,3 мільярда, 50% з яких фінансують із фонду ЄС Connecting Europe Facilit (CEF).

Повністю ж проєкт розбудови євроколії у прикордонних регіонах загальною вартістю 85,91 мільйона євро планується втілити до 2027 року.

Завдяки реалізації проєкту в перспективі Укрзалізниця зможе побудувати та обладнати відповідно до вимог TEN-T (Трансєвропейських транспортних мереж) чотири міжнародні транспортні коридори: Північне море – Балтія, Балтійське – Чорне – Егейське море, Балтійське – Адріатичне море та Рейн – Дунай.

Незважаючи на труднощі воєнного часу, держава передбачила мільярдні інвестиції для розвитку вітчизняної залізниці. Приміром, у Держбюджеті-2025 для цього знайшли понад 7 мільярдів гривень. ⁠Левова частка – 4,42 мільярда –  піде на придбання пасажирських вагонів. Безумовно, фінансовий стан Укрзалізниці у 2025 році багато в чому залежатиме й від рішення про підвищення чи непідвищення тарифів на вантажні перевезення. Остаточно його ще не ухвалили. Адже для цього необхідно враховувати не лише інтереси окремо взятого – нехай і такого потужного підприємства як УЗ, –  а й усіх стейкхолдерів та вітчизняної економіки загалом.

Владислав Обух, Київ

Джерело

Довідковий Миколаїв