За інформацією: Суспільне.
Перший електротрамвай у Миколаєві рушив 21 грудня 1914 року (3 січня 1915 року — за Григоріанським календарем). Він виїхав з депо, що й у 2024 році перебуває на своєму первинному місці: біля Центрального ринку. Маршрут під №1 особисто випробували контр-адмірал Олександр Мязговський та міський голова Микола Леонтович. За перший день роботи трамвай перевіз 8000 пасажирів, а прибуток склав 400 карбованців.
Про це йдеться у відео "Історія миколаївського трамвая", що опубліковане на каналі Платформи MY ART та створене за підтримки Українського культурного фонду.
З 1897 року в Миколаєві існувала конка (кінний трамвай) — невеличкий вагончик, що тягнули декілька коней. Кінний трамвай запровадили бельгійські інвестори. Європейці вкладали гроші у промисловість міста, за їх участі також розвивалося суднобудування, йдеться у відео.
"Конка приносила своїм господарям чималий прибуток — приблизно 41 тисячу рублів на рік, з яких три відсотки віддавали у міський бюджет. Оскільки іншого варіанту як швидко і зручно дібратися до базару, на завод чи до лікарні у містян тоді не було, то пасажирообіг був чималий", — зазначають автори.
Кінний транспорт. Платформа MY ART
За статистикою, що вказують у відео, протягом 1910 року кінний трамвай у Миколаєві перевіз 3,6 мільйона пасажирів.
З розвитком промислових технологій на вулицях Миколаєва поступово починає їздити електричний трамвай. Він використовував ті самі маршрути, що й конка, однак для нього слід було заміняти рейки на більш масивні та витривалі. Переобладнання тривало з 1910 року.
"Потреби містян у пересуванні не змінювалися, лише зростала кількість пасажирів. Електрика виглядала економніше за коней і ефективніше, й більше відповідало духу сучасності".
Електростанція, здатна живити транспорт, запрацювала у 1902 році. А побудували її фахівці акціонерного товариства "Siemens & Halske".
Електростанція у Миколаєві. Платформа MY ART
Перший трамвай у Миколаєві рушив 21 грудня 1914 року (3 січня 1915 року — за Григоріанським календарем), згадують у відео. Він виїхав з трамвайного парку, який станом на 2024 рік розташований на своєму первинному місці— біля Центрального ринку.
"У цей сніжний, як повідомляли місцеві газети, день маршрут під №1 дістався залізничного вокзалу, а від нього рушив до міської лікарні на вулиці Екіпажній. Його особисто випробовували миколаївський градоначальник, контр-адмірал Олександр Мязговський та міський голова Микола Леонтович", — оповідається в історії.
Схема руху першого електричного трамвая у Миколаєві. Платформа MY ART
За перший день роботи трамвай перевіз 8000 пасажирів, а прибуток склав 400 карбованців. Власне вагони замовили спочатку у місті Рига, пізніше їх виготовляли у Миколаєві — на суднобудівному заводі "Наваль".
Квиток за проїзд у транспорті нагадував поштову марку. Можна було годину пересуватися будь-яким маршрутом з можливістю однієї пересадки на зупинці у центрі міста: там перетиналися усі трамвайні маршрути. Проїзд без пересадки коштував п'ять копійок, з пересадкою — вісім.
"Для порівняння платня майстра на суднобудівному заводі складала дев'ять рублів на місяць. За 1915 рік прибуток трамвайних перевезень склав 145 тисяч карбованців — більш ніж у три рази порівняно з конкою", — розповідають про історію трамвая.
Таким був квиток на проїзд у трамваї. Платформа MY ART
Сама ж будівля головної трамвайної зупинки і підстанції й досі залишається архітектурною візитівкою міста. Споруда містила електричне обладнання, пост диспетчера, а також спостережний поверх. Зі слів авторів відео, на початку 20 сторіччя Миколаїв ще не мав високої забудови, тому з башти підстанції можна було побачити місто ледь не до річок.
Будівля підстанції та зупинки трамваїв у центрі міста. Фото: Миколаївський обласний архів
Після запуску електричного трамвая на вулицях міста було чотири маршрути, що складало приблизно 26,5 кілометрів. Пізніше довжина маршрутів стала більшою. А у 2024 році сягає 74 кілометри.
Читати ще
Читати ще «Йому навіки 32 роки»: На Миколаївщині попрощалися із загиблим воїном Віктором Тернавським